آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

تفتینها ودخالت‌های غیرقانونی در دهه 1320!!!

يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶، ۱۲:۳۲ ق.ظ

 «[محمدرضا] شاه [از همان آغاز و برغم آن‌که طبق قانون اساسی مقامی تشریفاتی بیش نبود] هیچوقت باطناً از استقلال مجلس که خود در آن نقشی نداشته باشد راضی نبود و همیشه دنبال فرصت بود که اختیار انحلال مجلس را بدست آورد... یکی از علل ناپایداری دولتها و هرج و مرج سیاسی را [پدرم صدرالاشراف] تحریکات شاه و یا عدم حمایت عمدی او از دولتهایی می‌دانست که خود در تعیین آنها نقشی نداشت. در زمانی که شاه قدرت مطلقه خود را تحکیم می‌کرد تفتین و دو به‌هم زنی بین مقامات ردیف بالا توسط خود شاه و اتخاذ روش "تفرقه بیانداز و حکومت کن" یکی از روشهای معمول برای تأمین امنیت و قدرت شاه، مشهود و معروف نزد همه مقامات سیاسی و نظامی بود. اعمال قدرت در طبیعت شاه وجود داشت و سلطنت بدون حکومت برای او معنی نداشت. چون در محیط سیاسی آن روز [دهه 1320] نمی‌توانست اعمال قدرت کند [یعنی قانون اساسی اجازه نمی‌داد] به‌آنتریک و دو به‌هم زنی می‌پرداخت. از یک طرف دولتها را ترغیب می‌کرد که صددرصد تسلیم مجلس نشوند و از طرف دیگر نمایندگان مجلس را علیه دولت تحریک می‌کرد. به‌این ترتیب با پاشیدن تخم نفاق حتی در میان وزراء، دولت را تضعیف می‌کرد تا قدرت [غیرقانونی] خود را بیشتر تحکیم کند. من به‌طور قاطع هیچیک از رجال سیاسی را ندیدم که از این دو رویی شاه صدمه نخورده و دلگیر نباشد. این تحریکات نه‌فقط در سیاست داخلی که حتی در سیاست خارجی هم علیه دولت دیده می‌شد.»

(به‌نقل از: خاطرات سیاسی دکتر جواد صدر، صص 213- 2144)

۹۶/۰۱/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدحسن محب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی