آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۸:۴۹۲۸
آبان

از چهارشنبه 6 بهمن 1389 که جرقه اعتراضات در یک شهر مرزی سوریه روشن شد، بیش از 4 سال و 9 ماه گذشته و تا کنون اهداف سیاسی حامیان داعش محقق نشده است.
در سال 2009 (1388) بشار اسد به پیشنهاد خط لوله قطر که توانست گاز پارس جنوبی را از مسیر عربستان، اردن، سوریه و ترکیه به اروپا برساند «نه» گفت. البته اسد دلایل روشنی برای این «نه» گفتن داشت: رابطه مطمئن و پایدار و منافع راهبردی با ایران و محافظت از منافع متحد قدیمی خود «روسیه». بشار در عوض «نه به قطر» به طرح ۱۰ میلیارد دلاری خط لوله ایران-عراق-سوریه «بله» گفت. یادداشت تفاهم این طرح عظیم در جولای سال ۲۰۱۲(مرداد 1391) امضا شد درست زمانی که جنگ داخلی سوریه به حومه دمشق و حلب گسترش یافت و عراق نیز چارچوب توافق‌نامه‌ای برای ساخت خط لوله‌های گاز را امضا کرد.
کامران متین استاد روابط بین الملل در دانشگاه ساسکس در یادداشتی که 2 سال و نیم بعد از آغاز بحران، در شهریور 92 منتشر شده با اشاره به نقش «گاز» در بحران سوریه نوشت: «با توجه به میزان ذخایر قابل استخراج گاز طبیعی ایران در خلیج فارس که بالغ بر ۱۶ تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود، خط لوله ایران-عراق-سوریه ظرفیت تامین بخش قابل توجهی از نیازهای کشورهای اروپایی برای ١٠٠-١۵۰ سال آینده را دارا خواهد بود.»
این استاد روابط بین الملل با اشاره به ترس عربستان از این که ایران «قدرت هژمونیک منطقه» شده تاکید کرده است: «ترکیه نقش ترانزیت را برای کمک‌های کشورهای غربی و نیز قطر و عربستان به مخالفین رژیم اسد ایفا کرده و می‌کند چرا که خط لوله پیشنهادی ایران- عراق- سوریه این کشور را از درآمدهای سرشار گمرکی حاصله از عبور خط لوله های حامل گاز طبیعی به مقصد اروپا از خاک این کشور بی نصیب می‌کند.» خط لوله‌ای که قرار است در شرق ترکیه به «نابوکو» متصل شود.
همچنین بر اساس گزارش های خبری بندر بن سلطان مشاور امنیت ملی وقت عربستان سعودی در تلاش ناموفق برای پرداخت رشوه به روسیه برای تغییر موضع، به رئیس‌جمهور پوتین گفته بود: بعد از اسد «هر رژیمی بیاید»، «به طور کامل» در دستان عربستان سعودی خواهد بود و «هیچ گونه توافقی را که به دیگر کشورهای خلیج فارس(ایران) اجازه انتقال گاز خود از مسیر سوریه به اروپا بدهد و به رقابت با صادرات گاز از روسیه بپردازد، امضا نمی‌کند.»

بر اساس گزارش شورای امنیت که خرداد ماه امسال منتشر شده است حدود ۳۰ هزار جنگجوی خارجی از ۱۰۰ کشور جهان از جمله از اروپا عضو داعش هستند. سیا نیز در گزارشی که سال گذشته منتشر شد این تعداد را بین 20 تا 32 هزار نفر که بیشترین آن ها از تونس، عربستان، اردن، روسیه، فرانسه، ترکیه، مغرب، لبنان، آلمان و انگلستان هستند ارزیابی کرده بود...

از یادداشت آقای سید صادق حسینی در خبرآنلاین:

http://khabaronline.ir/detail/477852/World/diplomacy

محمدحسن محب
۰۰:۴۴۲۱
آبان

گزیده ای است از مصاحبه عبدالله شهبازی پژوهشگر و محقق تاریخ با محمدرضا ارشاد تحت عنوان:
   «ایران شناسی، آریایی گرایی و تاریخنگاری»
شهبازی: آرمینیوس وامبری، یهودی ساکن مجارستان بود و از مدافعان سرسخت هرتزل و صهیونیسم جدید. همانطور که خودش به هرتزل گفته و در خاطرات هرتزل منعکس است، مأمور سازمان اطلاعاتی انگلیس بوده و بوسیله دیزرائیلی عضو سازمان اطلاعاتی انگلیس شده. وی با عباس افندی و سران بهائیت نیز رابطه نزدیک داشت و عباس افندی در بوداپست با او ملاقات کرد و وامبری یکی دو سخنرانی در آکسفورد در دفاع از بهائی‌گری ایراد کرد.
وامبری از اعجوبه‌های تاریخ است. با زبانهای فارسی و ترکی و عربی در حدی آشنایی داشت که کسی نمیتوانست تشخیص دهد به این ملیتها تعلق ندارد. او مدتها در لباس درویش بود و با نام "رشید پاشا" به ایران و ترکستان و ارمنستان و غیره مسافرت کرد. در حوزه‌های علمیه استانبول علوم اسلامی را تا سطوح عالی خواند. دو کتاب درباره زندگی و سفرهای او به فارسی ترجمه شده است. یکی سیاحت درویشی دروغین نام دارد. وامبری با رجال یهودی و غیر یهودی انگلیس و شخص ادوارد هفتم، پادشاه، دوست بود. برای همین است که نویسندگان جدیدترین زندگینامه وامبری اسم کتاب خود ر ا درویش قلعه ویندزور نهاده‌اند.
بهرحال، وامبری و فرد دیگری بنام لئون کوهن بنیانگذاران اصلی پان‌تورانیسم یا پان‌ترکیسم هستند. کوهن نیز یهودی ولی ساکن فرانسه بود. وامبری مفهوم "توران" را از اساطیر ایرانی و شاهنامه فردوسی گرفت و آنرا به اقوام ترک اطلاق کرد. برای اولین بار واژه توران به این معنای جدید (یعنی قوم ترک) در کتاب معروف وامبری بنام تاریخ بخارا چاپ (1873) بکار رفت و کسانی مثل فؤاد پاشا (صدراعظم و فراماسون) و جاوید پاشا (روزنامه نگار یهودی الاصل و وزیر مالیه بعدی عثمانی) مروج این مکتب در عثمانی شدند و همین موج به تأسیس دولت آتاتورک و ترکیه جدید انجامید.
ارشاد: یعنی میخواهید بگویید با جعل این ایدئولوژیهای آریایی‌گرایی و پان‌تورانیسم خواستند کلیتی را که در شرق بوده تجزیه کنند که بتوانند مقاصد سیاسی خودشان را پیش ببرند؟
شهبازی: بله، دقیقاً اینطور بود. یعنی ملیتهایی را که در آن زمان همگی یک ملت واحد اسلامی بودند تجزیه میکرد و به هر کدام میگفت که شما قوم برتر و برگزیده هستید. همین امر در مورد اعراب نیز صادق است. به این ترتیب آن چیزی که غربیها "ناسیونالیسم اسلامی" مینامیدند متلاشی میشد. روح این ایدئولوژیها همان اسطوره برگزیدگی و رسالت تاریخی قوم یهود است ولی بجای یهود، آریایی یا ترک گذاشته شده. این تعبیری است که سومبارت درباره آریایی‌گرایی زمان خودش در آلمان بکار برده. آنها مفهومی بنام نژاد آریایی را جعل کردند که این نژاد آریایی تمدنساز بوده و هست. یعنی رسالت تمدنسازی را در تاریخ بشر نژاد آریایی داشته. همین حرف را به ترکها هم میگفتند .........
این آقایان مستشرق از یکطرف به ایرانیها میگفتند شما قوم برگزیده هستید و از طرف دیگر به ترکها همین حرف را میزدند. معنی این حرف ایجاد تقابلهای نژادی در میان مردمی است که در گذشته در چارچوب تمدن اسلامی وحدت داشتند و خود را یکی و برادر و خویشاوند میدانستند..........

منبع:http://bit.ly/1QiPmQv
محمدحسن محب
۲۰:۰۴۰۳
آبان

بنوشته ملکم یاپ، در سال‌های ۱۷۹۸-۱۸۳۸ ایران نقش اصلی را در سیستم دفاعی کمپانی هند شرقی داشت و «بنظر می‌رسید اتحاد هند بریتانیا و ایران سدّی غیرقابل عبور در برابر هرگونه تهاجم محتمل [روسیه] به هند فراهم ساخته است.» در سپتامبر ۱۸۲۸، ... لرد النبورو در رأس هیئت نظارت بر امور هندوستان جای گرفت. این همان نهادی است که بعدها به وزارت امور هندوستان بدل شد. النبورو خواستار تحریک ایران به جنگ با روس‌ها بود ولی دوک ولینگتون، به تأثیر از نظرات دوست قدیمی‌اش سِر جان ملکم، وی را از این نظر منصرف کرد. بنظر ولینگتون، کمک بریتانیا باید به ایجاد ارتشی کوچک محدود می‌شد که تنها امنیت داخلی ایران را تأمین کند نه این‌که ایران توان تهاجم یا مقابله با تهاجم خارجی را بیابد. نظرات ولینگتون- ملکم در کارپایه النبورو قرار گرفت. او ایران را تشویق می‌کرد که تنها یک نیروی نظامی کوچک و منضبط برای تأمین امنیت داخلی تشکیل دهد نه بیش‌تر. النبورو حتی برای خرید سلاح‌های کوچک به عباس میرزا پیشنهاد وام داد. او به بنتینک، فرمانفرمای هندوستان، نوشت: خطر واقعی در اشغال ایران به دست روسیه نیست، در این است که روسیه چنان نفوذی در ایران بیابد که از منابع آن به سود خود بهره برد. و به ولینگتون ‏نوشت: روسیه می‌خواهد از ایران به عنوان جای پایی برای تهاجم به هند استفاده کند. سِر جان مک‌دونالد، وزیر مختار بریتانیا در ایران در زمان جنگ دوّم ایران و روسیه، که از خویشان سببی سِر جان ملکم بود و با ملکم نظرات مشترک داشت، در نامه ۵ ژانویه ۱۸۳۰ عباس میرزا را «شیطانی بی‌وجدان» ‏خواند که «اتکاء بر او احمقانه است.» 
سفر سال ۱۸۳۱ عباس میرزا، نایب‌السلطنه، به خراسان رضایت بریتانیا از وضع ایران را به شدت متزلزل کرد. ... بنوشته یاپ، سِر جان کمپبل، وزیر مختار بریتانیا در ایران، اطلاعاتی جسته و گریخته به دست آورد که احساس خطررا در او برانگیخت.کمپبل به این نتیجه رسید که هدف واقعی سفر عباس میرزا به خراسان تصرف هرات است. او در اواخر سال ۱۸۳۱ کوشید تا عباس میرزا و وزیرش، میرزا ابوالقاسم خان قائم‌مقام فراهانی، را از تصمیم‌شان منصرف کند ولی موفق نشد. دردآورتر برای بریتانیا این بود که اینک «قهرمان» قشون عباس میرزا نه افسران انگلیسی که یک «ماجراجوی» لهستانی بنام بوروسکی بود که اخیراً به اردوی ولیعهد پیوسته و بزعم انگلیسی‌ها مأمور روس‌ها بود...
درتابستان ۱۸۳۲ عباس میرزاحرکت خود به سوی هرات را ازسر گرفت وکمپبل با اعزام دکتر جان مک‌نیل به اردوی او باز کوشید تا وی را منصرف کند. مک‌نیل محتمل می‌دانست هرات به دست عباس میرزا فتح شود و به زودی نفوذ ایران تا قندهار امتداد یابد. بدینسان، سیطره مشترک ایران و روسیه بر افغانستان تأمین می‌شد. 
حکومت هندبریتانیا تمهیدات متعددبرای مقابله با تهاجم ایران به شرق اندیشید.سرانجام،در سال ۱۲۴۹ ق. عباس میرزا پسر خود،محمّد میرزا(محمد شاه قاجار)،را بهمراه میرزا ابوالقاسم خان قائم‌مقام و پانزده هزار نیروی نظامی روانه هرات کرد.

معهذا«بخت» یارکمپانی هند شرقی بریتانیا بود.درست دراین مقطع حساس از تاریخ ایران و منطقه، عباس میرزا به علت ورم کلیه به سختی بیمار شد و در شب ۹ جمادی‌الثانی ۱۲۴۹ ق./ ۲۴ اکتبر ۱۸۳۳ م. در مشهد درگذشت. نایب‌السلطنه فقید در این زمان تنها ۴۷ سال داشت. او را در حرم امام رضا (ع) دفن کردند. 
با توصیف فوق،باوررایج درمیان ایرانیان که عباس میرزا ووزیرش، قائم‌مقام،راقربانی«دسیسه انگلیسی‌ها» می‌دانند نامعقول نیست.اگر در آن زمان دسیسه‌گرانی وجود داشتند و اگر آنان از عوامل و اهرم‌های کافی در اردوی عباس میرزا برای پیشبرد طرح‏های خود برخوردار بودند،قطعاً مسموم کردن این سردار سرکش ایرانی کم ‏هزینه ‏ترین و مؤثرترین تمهید بود...

منبع:P.Fbook-Dr.SHahbazi

محمدحسن محب
۱۸:۴۹۰۲
آبان


عاشورا اثراستاد فرشچیان

محمدحسن محب
۲۰:۲۲۰۱
آبان

خط لوله انتقال گاز خلیج فارس به اروپا معروف به خط لوله اسلامی(طرح ایران برای انتقال گاز از طریق عراق و سوریه به اروپا)

خط لوله انتقال گاز خلیج فارس به اروپا موسوم به «خط لوله عربی»

سعودی و قطر و متحدانش قصد داشتند با ساقط کردن حکومت بشار اسد از این طریق گاز خلیج فارس را به اروپا منتقل کنند.جنگ سوریه در یک معنا جنگ این دو خط لوله انتقال گاز خلیج فارس، بعنوان بزرگ‌ترین ذخیره گازی جهان، به اروپاست. کسانی که جنگ سوریه را از منظر منافع ملی ایران درک نمی‌کنند به این دو نقشه دقت کنند.

تکمله بحث:
یکی از دوستان محترم در پیام خصوصی درباره بحث جدید نوشته‌اند: «حیف است که نبردی با این پشتوانه محکم عقیدتی و بار حمایت از مقاومت در حد نبرد گاز و نفت تحقیر شود.»
پاسخ من: باید عرض کنم که بحث تحولات منطقه و جنگ داخلی سوریه از زوایای مختلف بررسی شده و عنوان این بحث جدید (جنگ گاز در لوانت) بدان معنا نیست که ما «گاز» را تنها عامل می‌شناسیم. این بحث صرفاً با این هدف راه افتاد که جایگاه انگیزه‌های اقتصادی در تحرکات چهار ساله اخیر سعودی و قطر و ترکیه در سوریه روشن شود و نیز توضیحی باشد بر مواضع مرموز نتانیاهو در قبال حضور روسیه و نیز اصرار روسیه بر تجدید پیوندهای تاریخی‌اش با مصر. 
بحث از زاویه «جنگ انرژی» مسائل دیگری را هم می‌تواند توضیح دهد و ابعادی دیگر را نیز روشن کند مانند نقش کمپانی جنی انرژی لرد روچیلد- دیک چنی- مُرداک در جولان و پیوند آن با نتانیاهو را و نیز نقش کمپانی جنل انرژی ناتانیل روچیلد (پسر لرد روچیلد) و شرکا را در کردستان عراق. 
بعلاوه، مطرح کردن بحث از این منظر برای ایرانیانی که منافع ملی ایران را در جنگ داخلی سوریه نمی‌توانند درک کنند به بهترین شکل منافع ملی درازمدت ایران را روشن می‌کند. 
بهر روی، بررسی نقش خط لوله گاز خلیج فارس به اروپا فقط یک عامل است ولی البته عامل خیلی مهمی است برای شناخت تحولات منطقه.
منبع:P.Fbook-Dr.SHahbazi
محمدحسن محب