آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۱۹:۳۰۱۳
تیر
پرچم داعش![ودیالوگ ذیل آن]...مطلب واقعا خواندنی...P. P :مانده ام که چرا کسی از نشانه های کفر سو استفاده نمی کند؛ بله: فتنه از عمامه خیزد نی ز خُم!

دکتر محمّد رضاترکی:پویای عزیز! متاع کفر و دین بی مشتری نیست و اهل سوء استفاده از هر نمادی که بتوانند بهره می برند. آن مرد آزادیخواه خوش گفت که ای آزادی چه خون ها که به نام تو ریخته شده است! در تاریخ کم از علم و فلسفه و هنر و مفاهیم ارجمنی چون آزادی و ... در جهت سقوط بشر استفاده نشده است مذهب نیز به دلیل ارزش ها و قداستش در این زمینه استثنا نیست. مخلصیم.
P. P :ظرفیت و قابلیت مذهب اما در این میان بی شک بیش تر بوده؛ چون خواب کردن و فریب مردم با خرافات و شبه باورهای ایمانی برای دزدان و مفت خوران، بسی سودمندتر و آسان تر از بیدار کردنشان با خرد و فلسفه است. موافقم که فاشیسم از هر چیزی _ اعم از علم و هنر و تاریخ و زیست شناسی _ سوءاستفاده کرده و می کند، اما قدرت گیری و آغاز مردم فریبی آن، از ایدئولوژی های مقدس مآب بوده است و نه علم و هنر صِرف و اصیل. توجه به ریشه و عمق مسائل ، ما را به راه حل ها نزدیک تر می کند. دین داران راستین با حیوانات اهلی و حتی وحشی چنین نمی کنند که این حرامیان دیوانه می کنند. حساب هر چیز جداست. مسلماً اینان را دین دار نمی توان به شمار آورد. ما نیز ارادت داریم.
M. N: استاد عزیز البته به گواه تاریخ بیشترین خون ها در راه جنگ های دینی و بین دینی ریخته شده است.لذا وجود داعش قطعا از همان ریشه هایی آب می خورد که بستر دین تخم های آنها را کاشته است.قطعا و تحقیقا چنین گروه هایی حتما برای پیشبرد اهداف دارای ایدئولوژی های محکم و تفکرهای بنیادینی هستند.نمونه های تاریخی هم که فراوان است.اینکه بپنداریم گروهی اینچنینی تشکیل شده تا نام دین را خراب کند با منطق من سازگار نیست.افرادی که وسایل تأخیر جنسی حمل می کنند تا در صورت شهادت با حوری های بهشتی زمان بیشتری را بگذرانند پیچیدگی هایی بیش از این دارند.البته نمونه اعمال ایشان از نظر تاریخ اسلام نیز دارای مثال هایی است.کشتن مردان قوم در برخورد با قبایل یهودی مدینه در زمان پیامبر اسلام نیز دیده شده که ریز نمی شوم.فقط اینکه آنها به نوبه خود یک مدل برداشت از اسلامند.برداشتی که اتفاقا به ظاهر اقدامات صدر اسلام پس از تشکیل حکومت در مدینه و قدرت یافتن مسلمانان شبیه است...باقیش بماند بعد.
دکتر محمّد رضاترکی: پویای عزیز! همان طور که خودتان فرموده اید این حرامیان دیندار نیستند. راهزن هایی هستند که چیزهایی از جمله نمادها و شعائر دینی را دزدیده اند. لذا موافقت بفرمایید که دین و خرافات یکی نیستند. اولی مبانی عقلی دارد و از نیازهای بشری سرچشمه گرفته و دومی سکه قلبی است که از روی سکه اصل جعل شده است. با شما موافقم که دین ظرفیت خاصی برای موردسوء استفاده قرارگرفتن دارد اما این ضعف دین نیست. طبعا کالایی که ارزش بیشتری داشته باشد بیشتر مورد سرقت قرار می گیرد تا کالای بی ارزش. لذا نمی توان کالای ارزشمندی را که مورد سرقت قرار می گیرد بیهوده و زیانبار دانست فقط باید مراقب آن بود که به دست اهریمنان نیفتد.
دکتر محمّد رضاترکی: جناب نقی پور عزیز! ممنون از ابراز نظرتان. اینکه بیشترین خون ها در مسیر جنگ های دینی ریخته شده به نظرم سخن دقیقی نیست. مگر دو جنگ جهانی اول و دوم که به دست بشر مدرن برپاشد و بیشترین تلفات تاریخ را داشت انگیزه دینی داشتند؟! اما بین این جماعت تکفیری که آدمکشی -آن هم کشتن بیگناهان و کودکان- را تنها رسالت خودشان می دانند با هیچ یک از ادیان رابطه ای نمی توان یافت. مسائلی نیز که در مورد تاریخ اسلام مطرح فرموده اید به فرض صحت بعد از خیانت های جنگی و اتمام حجت هایی صورت گرفته که پوشیده نیست و به هر حال جمع بستن میان آن و آنچه به دست این وحشیان صورت می گیرد منصفانه و دقیق به نظر نمی آید. لطف عالی مزید.
P. P :همان گونه که به درستی میان خرافه و دین جدایی قایل شده اید ، گویا میان دین و مذهب نیز می توان چنین فرقی را دید. اصحاب ادیان مجزا، چندان به هم دشمنی نورزیده اند که اصحاب مذاهبی که زیر علم یک دینند. در دین مسیحیت نیز چنین بوده؛ جنگ کاتولیسم با پروتستانیم قریب 700 سال طول کشیده و هنوز ادامه دارد، اما جنگ اسلام و مسیحیت یا همان جنگ های صلیبی 300 سال بیش تر نپایید. دین با مذهب و همان طور سیاست با حکومت تفاوت دارد و کوشش اهل مذهب برای جلوس بر تخت حکومت هماره فاجعه بارتر از دخالت اهل دین در سیاست بوده ست.
دکتر محمّد رضاترکی:پویای عزیز! دریافت شما درست است و فقط می توان بر آن افزود که این نوع رقابت اختصاص به مذاهب درون یک دین ندارد و شاخه های مختلف یک فرقه غیرمذهبی و جریانات درون یک سازمان هم معمولا وقتی به ستیزه روی می آورند دشمنی آنان آشتی ناپذیرتر است. نمونه اش گروه های منشعب از سازمان های چریکی پیش از انقلاب بود که گاهی برای دشمنی با یکدیگر همدیگر را به ساواک که دشمن بیرونی بود لو می دادند یا راسا به حذف فیزیکی اعضای طرف مقابل اقدام می کردند.
M. N:قرائت های متفاوت قطعا نتایج متفاوتی در بر خواهد داشت.اینکه این قوم هیچ بویی از انسانیت نبرده اند به جای خود اما پرچم هایی از این دست بیشتر زیر سایه همان تفکرات دینی قد می افزاند. یعنی دین ها پتانسیل لازم برای رشد علف های هرز را بیش از سایر مبانی فکری بشر دارند.دین می تواند پوشش مناسبی برای دیگر عوامل جنگ ها از قبیل مادیات، قدرت و دفاع از وطن باشد.حتی در اکثر جنگ هایی که پایه دینی ندارد؛ استفاده از دین برای تهییج همواره مقدم بر سایر انگیزه ها بوده است.لذا می بینیم که جنگ های غیر صلیبی و جنگ های غیر اسلامی نیز همواره با محرک های دینی حمایت شده و ادامه یافته اند.جنگ تحمیلی ما با وجودی که پایه های سیاسی مقدم بر مسائل دینی داشت با تکیه بر انگیزه های دینی ادامه یافت...
P. P :درود بر شما: فاشیسم ، توتالیتاریسم و دگماتیسم همه تلبیس یک ابلیسند و آن ابلیس خودپرستی است. برگردیم به سخن روشن حافظ خودمان: گر جان به تن ببینی مشغول کار او شو/ هر قبله‌ای که بینی بهتر که خودپرستی. شب بر شما خوش استاد.
دکتر محمّد رضاترکی:درود بر پویای عزیز! استفاده کردم.
دکتر محمّد رضاترکی:جناب نقی پور عزیز همان طور که برای دوست خوبمان پویا توضیح داده ام تنها دین نیست که محمل خشونت می تواند باشد فلسفه و علم و فرهنگ و آزادی و همه مفاهیم ارزشمند بشری این خاصیت را دارند. درست مثل چاقویی که می تواند ابزار جراحی و شفا باشد یا آلت قتل شود و مثل نردبانی که به قول مولانا با آن هم بر بالای اوج می توان شد و هم در قعر چاه با آن می توان رفت. طبعا مشکل از ما و نحوه استفاده ماست نه از چاقو و نردبان و فلسفه و علم ودین. هرگز نمی توان به بهانه سوء بهره کسانی از چاقو و نردبان و ...آن ها را نفی کرد و کنار گذاشت.این برخاسته از ظرفیت های دین و فلسفه و نفسانیت بشر است.دین گوهر گرانبهایی است که اهریمنان همواره به آن نظر دارند باید آن را پاس داشت نه نفی کرد و نه به حرامیان وانهاد.
N.K:خواندنی و جالب بود جناب دکتر ...
دکتر محمّد رضاترکی:لطف دارید جناب دکتر کرمی عزیز!
M. N:هم صحبتی با شما افتخاریست استاد...انشاا... که هم چاقو در دست اهلش بیفتد و هم آنها که جراحی بلدند؛جراحان قابلی باشد...هر دو مهم است...شب شما خوش بزرگوار...
E.Fa: استاد عالی بود،چه قدر خوب که شما دغدغه ی این مسائل رو که بحرانی ست در امروز در ذهن مبارک تان جا گرفته ،خدا کند غفلت زدگان بیدارشوند که امام عصر واقعا این روزها تنهاست
Sh.R:خسته نباشید استاد. مباحث خوبی مطرح شد. به امید اتحاد و همدلی مسلمانان.
M.Ay:اتفاقا اینها خود خود اسلامند.
A.E: درود .عالی بود این اطلاعا
دکتر محمّد رضاترکی:M.Ay از اینکه شما و این جلادان بی فرهنگ تلقی مشترکی از اسلام داشته باشید و آن را عین خشونت بدانید جدا افسرده شدم. لطفا جدی تر بیندیشید و قضاوت کنید. نه بر اساس تعصب!
M.Ay:همانا ترس در دل کافران می افکنم.پس تمام سرها را بزنید و انگشتان را قظع کنید.( انفال 12) ایا اسلام خلاف این است؟...فکر کنم شما یا تعصب صحبت می کنید.
دکتر محمّد رضاترکی:پس بسم الله الرحمن الرحیم و آن همه آیه رحمت چه می شود؟ همه را سانسور می کنید و نادیده می گیرید؟! مگر با خشونت می توان تمدن و فرهنگ و هنر و ....ساخت؟ جدا مایه تاسف است اندیشه شما دوست عزیز و در واقع ناخواسته تکرار همان اندیشه داعش در قالب روشنفکرانه آن است. جسارت مرا ببخشید!
دکتر محمّد رضاترکی:من اگر با تعصب حرف می زدم حرفهایم با داعش یکی می شد. نه عزیز من تعصبی نیست. کمی تاریخ بخوانید.لطفاً
دکتر محمّد رضاترکی:آیه ای که به آن استناد کردید حکم جهاد در برابر کافران متجاوز و ستمگر به حقوق انسان هاست نه انسان های بیگناه. چرا روز روشن قرآن را تحریف می فرمایید؟!
M.Ay:چشم.راست میگویید.مشکل ما نخواندن تاریخه اگر غیر از این بود الان افراد متحجری چون شما یر سر مسند نبودند....جسارت بنده را هم ببخشید....کافر یعنی کسی که اونجور که شما میخواهید فکر نمی کنه....محبت جایی که اختلاف سلیقه نیست که ستودنی نیست
دکتر محمّد رضاترکی:جسارت شما را از لحاظ شخصی و اخلاقی می بخشم ولی شما که عین تفکر داعش را که اسلام را عین خشونت می داند قبول دارید و تکرار می کنید متحجرید یا من که با آنها مخالفت می کنم؟! انصاف چیز خوبی است.این تفکر به خود شما و وجدان شما آسیب می رساند.از ما گفتن.
M.Ay:مرسی از گوشزدتان.من با شما دیگه بحثی ندارم.
دکتر محمّد رضاترکی:دوست عزیز شما بدون هیچ مستند جدی قرآن را تحریف می کنید بعد مرا به تحجر و مسند نشینی متهم می کنید این کجایش انسانی و منصفانه است؟ ما کجا مخالفانمان را کافر خطاب کردیم؟ از این گذشته لفظ متحجری که شما مخالفانتان را بدان بسادگی متهم می کنید چه کم از کافر دارد؟ این عرایض بنده را هم از محبت دور ندانید. منظور بیان حقایقی است که در غبار تعصب گم شده است. شاد باشید.
دکتر محمّد رضاترکی:شما از اولش هم بحثی نداشتید. بحث یعنی سخن منصفانه و مستند نه اهانت و تحریف.برقرار باشید.
M.K: طالبان از دل جنگ شوروی و افغانستان بیرون اومد. داعش هم بعد از حمله آمریکا به عراق. این جور گروه ها معلول اند و رفتار ابرقدرت ها علت. در حالیکه نه آمریکا و نه شوروی قدرت های مذهبی و دین محور نبودند. آمریکا به عراق حمله کرد تا ارتشی رو که خودش طی 8 سال حمایت تسلیحاتی از صدام در برابر ایران، و بیخ گوش اسراییل بوجود آورده بود از بین ببره. حداقل یکی از انگیزه هاش این بود.
E.A:جانم برادر و استادم دکتر محمدرضا ترکی ، حمیت و هوشمندی و دانش شما در روشنگری دینی بسیار قابل احترام است. در پناه حق برقرار باشید
Ali.Ch: استفاده کردم استاد. بعد از خواندن کامنت ها واجب دیدم که من هم کامنت بگذارم و بگویم که استفاده کردم.
دکتر محمّد رضاترکی:قربان شما آقای چاوشی عزیز. بزرگوارید.
دکتر محمّد رضاترکی:استاد امینی عزیز ممنونم از محبت و بزرگواری و لطف همیشگی شما.
S.F:استاد ماه رمضان و دقت در دشمنان دین خدا عین تیز هوشی ست....
مازیار بیژنی:شاید هدف اصلی پدیدآوردندگان این جریانات نیز همین بدنام کردن مذهب و جریانات معترض در جهان اسلام باشد؟ هنوز تردید دارین؟
Z.A: ممنون استاد، استفاده ردیم
Ali Kh: این بحران اقتصادی که در اروپا پیدا شده واین تمامیت خواهی آمریکا آخرش جنگ بزرگی وخانمانسوزی در خاور میانه راه می اندازد.
فریدون هاشمی: چگونه یک قدرت یا نهاد خارجی می تواند یک گروه را اینگونه برانگیزد که از جان خود بگذرند و بجنگند؟ برای رد داعش و نقد هدف و اثبات انحراف فکری آنها باید همه جنبه ها را دید. واقعیتی که نادیده گرفتن (سهوا یا عمدا) آن می تواند به بازتولید آن یا تقویت مشابه آن در لباسی دیگر کمک کند. داعش نعمتی می تواند باشد برای اندیشمندان و عاقلان که اینها نمونه ملموس و عملی برداشتهای خشن و خودحق پندار دینی هستند. کسی که خود را رهبر مسلمین جهان می خواند و داعیه حکومت اسلامی دارد و می خواهد اسلام را در جهان حاکم نماید. ساده انگاری ست که یک دست پنهان را عامل ایجاد داعش بدانیم و تمام! داعش نماد کسانی ست که معتقدند در راه اسلامی که خود می فهمند باید بکشند و کشته شوند و با شلاق هم شده مردم را به بهشت ببرند. و البته حرف بسیار است و البته بیان مشکل!
دکتر محمّد رضاترکی:دوست عزیز! داعش یک نماد است. در زیر لوای این جریان که لعابی دروغین از مذهب دارد و دقیقا همان گزاره هایی را تکرار می کند که سیاست مذهب هراسی غرب به دنبال و مدعی آن است احزاب و گروه های دیگری هستند مثل بعث عراق که هرگز هیچ رابطه ای با مذهب نداشته اند. دست پنهانی نیست. خیلی آشکار است دلارهای سعودی و تبلیغات قطر و تسلیحات ترکیه و حمایت های نظام غرب که در چند سال اخیر از تروریسم موجود در سوریه حمایت کرده و تروریست های جهان را در منطقه گردآورده است. قبلا در این مورد توضیحاتی خدمتتان عرض کرده ام و با اندکی تامل و شک کردن در پروپاگاندای موجود می توانید واقعیت ضد اسلامی این جریانات را ببینید و آیین رحمانی اسلام را نادانسته به خشونت متهم نفرمایید. انصاف نیست دوست من!
میم میم :استاد!جدا برایم سوال است،حقیر خطبه ی خلیفه!را گوش کردم،95درصد حرفهاش رسما قرآن و حدیث بود بی کم و کاست،5درصد دیگر هم با آن 95ظاهرا تعارضی نداشت.راهنمایی بفرمایید.
دکتر محمّد رضاترکی:سخن علی(ع) که در مورد خوارج روزگار خود فرمود بر اینان نیز صدق می کند: کلمه حق یراد بها الباطل! سخن حقی بر زبان می آورند اما از آن باطل اراده می کنند!
میم میم:حقیر هم همان وقت که گوش میکردم سخن مولا پیش چشمم بود اما هنوز هم یهت زده ام!آخر این اسلام چرا چنین می شود؟!
دکتر محمّد رضاترکی:هر عیب که هست از مسلمانی ما و اینهاست. اسلام دین رحمت و صلح و دوستی است و جز در هنگام دفاع خشونت را-آن هم در حد قانونی و لازم- جایز نشمرده اما اینها رسما فتوا می دهند به اینکه با کشتن 7 شیعه-حتی طفل بی گناه- به بهشت می روید! قبلا توضیح داده ام که تفکر تکفیری بازیافت اندیشه اموی و جاهلی در روزگار ماست و با اسلام تضاد بنیادین دارد.
میم میم : استاد!نمی دانم شما ایشان را دیده و حرفهایش را شنیده اید یا نه،اما حرفهایش بسیاری رحمانی تر از بسیاران است،صدا و سیمایش هم اسلامیست!این چیزهایی را که فرمودید هم نمی گوید.بد نیست نکته ای عرض کنم و آن این که کسی که مدعی بود پیشتر شیعه بوده و سپس سنی شده ک...دیدن موارد بیشتر
دکتر محمّد رضاترکی:رفتار خشن این جماعت تکفیری در سوریه و عراق و پیش تر از آن در پاکستان و افغانستان و خود ایران و...امر قابل تردیدی نیست و در سایت های این جماعت تصاویر سرهای بریده و قتل عام ها به صورت علنی دیده می شود. فتواهای اعلام شده این ها هم اظهر من الشمس است لذا به شوی تلویزیونی فردی که برخی در هویتش هم شک دارند اعتنائی نمی توان کرد.
میم میم :آرزوی من صلح و صلاح برای همگان است اما ای کاش می شد اسلام سپید را نمایاند تا این همه سیاهی و رو سیاهی نباشد!


+
محمدحسن محب