آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

اشتباهی تاریخی

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۰۴ ق.ظ


عکس منتسب به پدررضا شاه پهلوی بنام امنیه که جزو لشگر قزاق بود در کنار میرزا رضای کرمانی و عباسعلی داداش بیک قزاق هم نبوده. یاور فوج سوادکوه بوده.اصولاً تصویری از پدر رضا شاه پهلوی باقی نمانده تاکنون. اطلاعات درستی در مورد پیشینه خانوادگی اش را نداریم.

رضا خان متولد 24 اسفند 1256 خورشیدی مطابق 11 ربیع الاول 1295 قمری است.
بنا بر نقل معروف پدر وی در چهل روزگی او در گذشته است.
این در حالی است که تصویر فوق مربوط به سال 1313 قمری یعنی 18 سال بعد از درگذشت پدر اوست. از این رو صحت ندارد و گفته فرح پهلوی در کتاب دختر یتیم غیر قابل استناد می باشد.
بدینوسیله با توجه به فقدان ریشه خانوادگی و حمایت قبیله ای رضا خان که از ملزومات پادشاهی کهن ایران است ، رسیدن اش به مقام پادشاهی ایران بدون قوای نظامی خشن قزاقان به همراهی  حمایت ضمنی انگلیسیها محال بود و در حد صفر.
رضا خان میر پنج (معادل سرهنگ امروزی)بدون داشتن قدرت افسران خشن قزاق آن روزگار که بی شباهت (بلانسبت)به فرماندهان سپاه امروزی نیستند و به همراهی حمایت ضمنی انگلیسیها قادر به طی تمام مراتب به سوی مقام پادشاهی ایران نبود. همراهی یک عده ای از بزرگان و رجال قاجار و حمایت تبلیغاتی نشریات برلینی ها همچون کاوه و ایرانشهر راه را برایش هموار ساخت.
به هرحال خیلی از همان رجال ممکن است از زاویه وطن پرستی چنین کرده باشند،چون ضعف و بی توجهی شاه جوان و بیمار را برنمیتابیدند.و البته عموم رجال آگاهی از دیدگاههای واقعی رضاخان نداشتند و وقایع بعدی در نهادینه کردن دیکتاتوری و پشت کردن به قانون اساسی و سلطنت مشروطه قابل پیش بینی نبود
اتفاقاً خودشان به خصوص برلینی ها اصطلاح " دیکتاتور منور و مصلح " را مطرح کرده اند و آن را در سیمای رضا خان سردار سپه یافته اند به عنوان ناجی ایران. برای این منظور ، حاضر به پذیرش او شدند حتی دیکتاتور هم باشد. اما آنان به خصوص متحدان سابق رضا شاه پهلوی از جمله عبدالحسین تیمورتاش ، علی اکبر داور ، محمد علی فروغی و ... اصولاً فکرش را نمی کرده اند که دیکتاتوری رضا خانی آنقدر سنگین است نه تنها جوانه مشروطیت را نابود می سازد و بلکه به حیات سیاسی شان نیز پایان می بخشد و جان وجودی شان را هم می گیرد.
عبدالحسین تیمورتاش به عنوان متحد اصلی و دست راستی رضا شاه پهلوی در مهر 1312 درزندان قصر تهران به قتل رسید و علی اکبر داور از شدت غصه و پشیمانی باخوردن تریاک خودکشی کرد وفیروز میرزا نصرت الدوله باشد  که  در سال 1316  در خانه ای که  در سمنان تحت نظر بود به قتل رسید محمد علی فروغی زبان خودش را بریده و با خفت و خواری زیاد خانه نشین شد تا زمان استعفا وتبعیدرضا شاه به  آفریقا و دهها نمونه دیگر.

۹۵/۰۷/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدحسن محب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی