آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

مسئول آفتابه

جمعه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵ ب.ظ

✍در گذشته (پیش از لوله کشی آب) سرویس های بهداشتی عموماً کنار مساجد قرار داشتند. وظیفه ی متصدیان این سرویس ها نظافت و همچنین پر کردن آفتابه ها در ازای دریافت اجرت از مراجعین بود. با ورود آفتابه های پلاستیکی در رنگ های مختلف به جای آفتابه های مسی سنگینِ قدیم، این مسئولان آفتابه بودند که باید مشخص می کردند که کدام آفتابه باید برداشته شود و تخطی از آن با برخورد آنها روبرو می شد. با لوله کشی شهرها و همچنین ساخت سرویس های بهداشتی در پارک ها و دیگر نقاط شهرها رفته رفته این شغل به فراموشی سپرده شد. اما اصطلاح مسئول آفتابه در نظم بروکراتیک همچنان به حیات خود ادامه داد و برای شخصی به کار می رفت که مسئولیت خود را بیش از حد مهم قلمداد می کرد و سعی می کرد به هر طریق ممکن قدرت خود را به رخ بکشد.

مسئول آفتابه در نزدیکی مسجد جامع هرات، مهر ١٣٨٨

منبع:"مردم نامه"
مجله ی تخصصی تاریخِ مردم.
صاحب امتیاز،مدیرمسئول و سردبیر: داریوش رحمانیان


۹۵/۰۶/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدحسن محب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی