آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

دین به مثابه قومیت

جمعه, ۲۵ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ب.ظ


در بسیاری از جدالهای که با نام دین در تاریخ حادث شده نظیر جنگهای صلیبی جنگهای سی ساله اروپا جنگهای مذهبی قرن 16 اروپا جنگهای شیعه و سنی در جهان اسلام و جنگهای صفوی-عثمانی و جنگهای کنونی عراق و سوریه ما با دین به مثابه یک متن مقدس یا قانون یا روش زندگی سروکار نداریم.
در این جنگها طرفین نمیخواهند طرف مقابل را به دین خود دعوت کنند و تعداد پیروان را افزایش دهند. بلکه یک گروه که در پی قدرت است مذهب را به عنوان یک فصل مشترک انتخاب کرده و تحت عنوان ما مسیحیها ما کاتولیکها ما سنیها و .... افراد وابسته به مذهب را متحد میکند اینجا صرف وابستگی خانوادگی به مذهب مهم است نه عامل بودن به آن یا حتی اعتقاد به آن. و همان کارکردی را دارد که ملیت یا قومیت دارد. وضعیت کنونی عراق بدین نحو است و بسیاری از کسانی که زیر لوای ما سنیهای داعش جمع شده اند اساسا بعثی و سکولار اند. 
حال این استفاده از دین به مثابه قومیت به دو نحو است گاهی تهاجمی است نظیر آنچه سنیها در عراق یا کاتولیکها در اروپای مرکزی راه انداختند(قبل ازانعقادپیمان صلح وستفالی) یا تدافعی است و پاسخی است به هجوم قوم- مذهب مقابل نظیر حالت امروزشیعیان عراق یاکمک ایران وحزب الله لبنان به دولت سکولار بعثی سوریه که اکثر کارگزاران دولتی ولشکری برجسته آن علوی هستند...


منبع:محفوظ (Ali Akhondi)

۹۴/۱۰/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدحسن محب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی