آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

اشتباه و تجربه و حافظه تاریخی ایرانیان!

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ

انسان موجودی خطاکار است. اما مزیت مهم انسان آن است که از این اشتباهات پلی برای موفقیت و پیروزی می سازد و بر انبان تجربیاتش می افزاید. انسان همواره از اشتباهات خود درس هایی می آموزد که بن مایه تجربیات ارزشمندی را برایش فراهم می سازد و البته این ثروت معنوی به مثابه چراغ راه آینده مورد استفاده قرار می گیرد.
بنابراین، هر تجربه بشری حاصل درسی است که از اشتباهات گذشته گرفته شده است.
اما در این میان، متاسفانه ایرانیان از اشتباهات تاریخی خویش چندان درس نگرفته و تجربه سیاسی و اجتماعی قابل توجهی کسب نکرده اند. شاهد چنین مدعایی تکرار اشتباهات تاریخی بسیاری در تاریخ معاصر ایران است.
حال این پرسش بنیادی قابل طرح است که چرا حافظه تاریخی ایرانیان ضعیف است؟ آنان کی می خواهند با عبرت آموزی از اشتباهات تاریخی خویش زندگی امروز خویش را سامان بخشند؟
البته تقویت حافظه تاریخی با مطالعه هدفمند و افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی و مرور تجربیات تاریخی در تشکل های سیاسی و نهادهای مدنی امکان پذیر است. پس بیایید این وظیفه همگانی را جدی بگیریم و حافظه تاریخی ایرانیان را تقویت نماییم.

۹۴/۰۵/۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدحسن محب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی