آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

ادامه مطلب

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۸۹، ۰۷:۳۰ ب.ظ
نکتۀ تاریخی

نادر شاه  افشار سواد نداشت؛زمانی دستور داده  بود مرقد حضرت امیر المؤمنین علی(ع) را بازسازی کنند. چون ساخت گنبد زرین بنا به پایان رسید، خواستند بر آن جمله ای بنویسند؛ به میرزامهدی خان، مشاور  شاه، گفتند: چه بنویسیم؟  گفت: بگذارید از  شاه  بپرسم! چون پرسید، نادر  فی البداهه   گفت:  بنویسید " یدالله فوق ایدیهم ". میرزا  مهدی   بسیار  در شگفت  شد؛زیرا هرگز انتظار شنیدن  چنین جمله ای را از نادر نداشت!  به خواص  گفت: ا ین الهامی بود که لحظه ای بر ذهن شاه گذشت!  خواص دلیل خواستند؛ میرزا گفت: آن جمله را از شاه بازپرسید!(دوباره)

 یکی گفت: ای شاهنشاه! آن جمله که  فرمودید چه  بود؟  نادر  تأملی کرد و  گفت:فراموش کردم! همان را که گفتم و شنیدید، بنویسید.

منبع: تتمیم تاریخ نگارستان،قسمت"من العجائب " ص ۴۱۲ با اندکی تصرف

جنگ جهانی دوم یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ‌های تاریخ جهان بود

آلمان هیتلری در۱سپتامبر۱۹۳۹/10شهریور1318 به لهستان حمله کرد، این تاریخ متداول آغاز جنگ جهانی دوم در غرب است. منابع دیگر حملۀ ژاپن به چین را در۷ ژوئیه،۱۹۳۷،آغاز جنگ می‌دانند وهمچنین حملۀ ژاپن به منچوری را در۱۹۳۱را نیز در این میان ذکر کرده‌اند.

بعضی از اصلیترین دلایل آغاز جنگ جهانی دوم عبارتندازبحران اقتصادی و تورم و رکود اقتصادی پس ازآن،گرفتن غرامت جنگی از جمهوری وایمارآلمان (بجای آلمان قیصری پس از جنگ جهانی اوّل تشکیل شد)و نیاز ژاپن به مواد اوّلیه بود که باعث ظهورورواج اندیشۀ فاشیسم (ایتالیا)وملّی گرایی،ظهوراندیشۀ دیکتاتوری و محدود کردن فکر و اندیشه شد.

جنگ جهانی اوّل به پایان رسید، اما نظام سرمایه‌داری اروپا جنگ دیگری را آبستن بود. سرمایه‌داری اروپا از بازارهای پس از جنگ فربه شده بود. تنها چند ماه پس از جنگ جهانی اوّل بود که شوراهای انقلابی کارگری(کمونیستی) بویژه در آلمان پدید آمده و شدیداًسرمایه‌سالاران وقشرغنی جامعه را نگران کرده بودند. به همین خاطر سرمایه‌سالاران آلمانی شروع به مسلح کردن میلشیای ارتجاعی(شبه نظامیان)کرد تا «خطر» انقلاب کمونیستی را برطرف کرده و ازافزایش نفوذ شوروی کمونیستی(روسیه) را ازحمایت کارگران کمونیست اروپا محروم نماید. شوراهای انقلابی کارگری درهم‌کوبیده شدند و بحران اقتصادی بر جای ماند تا این که در سال ۱۹۲۹ میزان بیکاری به درجه‌ای بی‌سابقه رسید. اشتهای استعماری قدرت‌های بزرگ سرمایه‌داری و رقابت‌هایشان باهم در این زمان به شدت تقویت شده بودند. دو اتفاق مهم آتش اوّلیه جنگ جهانی دوم را برافروخت، حمله ژاپن به چین (ژوئیه ۱۹۳۷)و اشغال لهستان توسط آلمان (سپتامبر ۱۹۳۹)کشورهای درگیر جنگ جهانی دوم دو گروه بودند که به نام متفقین(انگلیس،فرانسه،آمریکاودرسال سوم جنگ شوروی به آنها پیوست)ومتحدین(یا دول محور:آلمان،ژاپن،ایتالیا) شناخته می‌شوند.

۸۹/۰۶/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدحسن محب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی