آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

توده ایرانی علاقه مفرطی به‌تاریخ کشور خود دارد

جمعه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۶، ۰۶:۳۳ ب.ظ

کنت دو گوبینو سفیر فرانسه در دربار ناصرالدین‌شاه:

 «توده ایرانی علاقه مفرطی به‌تاریخ کشور خود دارد و من این علاقه را در هیچ یک از ملل جهان ندیده‌ام. در میان برزگران بی‌سواد فرانسوی نام ناپلئون بناپارت مجهول است ولی در ایران با هر کس و از هر طبقه که برخورد نمائید مشاهده می‌نمائید که تاریخ کشور خود را می‌داند و بطور مختصر چگونگی وقایع جهان‌را از آغاز پیدایش عالم تا امروز برای شما حکایت می‌کند. ممکن است این شخص تاریخ آمدن و رفتن سلاطین را با هم اشتباه کند و حوادث تاریخی یک پادشاه را  بجای وقایع سلطنت پادشاه دیگر تعریف نماید ولی آنچه مسلم می‌باشد اینست که وی بطور کلی از تاریخ کشور خود آگاه می‌باشد. ایرانی ذاتاً و فطرتاً اطلاع از حوادث تاریخی‌را دوست می‌دارد و از شنیدن سرگذشتهای تاریخی لذت می‌برد... همین که موضوع سوابق تاریخی و گذشته ایران به‌میان می‌آید همه سراپا گوش می‌شوند و جز بسخن ناطق به هیچ چیز توجه ندارند... ناطق یعنی نقال و گوینده سرگذشتهای تاریخی در هر جا که باشد اطرافش را می‌گیرند و روی زمین می‌نشینند و تا حرفش را تمام نکرده او را ترک نمی‌نمایند و بقدری دقت و توجه دارند که نظیرش را ما در هیچ یک از کنفرانسهای علمی پاریس ندیده‌ایم. در فصل تابستان... هر شب مستخدمین [ایرانی] سفارت فرانسه در چادر پیشخدمت من [که ایرانی بود] جمع می‌شدند و تا پاسی از نیمه شب به‌سرگذشتهای تاریخی او گوش می‌دادند. نه‌تنها مستخدمین سفارت فرانسه بلکه رعایا و برزگران آن‌حدود هم عاشق این حکایات بودند... چندین مرتبه بین ناطق و مستمعین او اختلاف حاصل شد و شگفت در این بود که من دو سه مرتبه دریافتم که حق با مستمعین است و با این که سواد نداشتند در ضبط حوادث تاریخی از پیشخدمت من افضل بودند»

(به‌نقل از: کنت دو گوبینو، سه‌سال در ایران، تهران، فرخی، بی‌تا، صص 65- 666)

۹۶/۰۱/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدحسن محب

نظرات  (۱)

سلام.

سرویس فارسی اشتراک لینک

وطن لینک ابزاریست برای خواندن و اشتراک گذاری لینک های داغ و جالب

vatanlink.com


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی