آنچه گذشت و آنچه لازم است

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

انسان+زمان=انسان شدن انسان بنابراین تاریخ علم آموختن گذشته تکاملی انسانست

آنچه گذشت و آنچه لازم است

دغدغۀ فراگرفتن دانش تاریخ وادای زکات آموزش آن(زکاةُ العلم نشرُه)،تمرین سعۀصدروارتباط باخلق،مراغرق این دریای کران تاکران کرد.پس من غریق رادریابید.حتی به یک لمحۀ نظر.همین!

بایگانی

خط لوله انتقال گاز خلیج فارس به اروپا معروف به خط لوله اسلامی(طرح ایران برای انتقال گاز از طریق عراق و سوریه به اروپا)

خط لوله انتقال گاز خلیج فارس به اروپا موسوم به «خط لوله عربی»

سعودی و قطر و متحدانش قصد داشتند با ساقط کردن حکومت بشار اسد از این طریق گاز خلیج فارس را به اروپا منتقل کنند.جنگ سوریه در یک معنا جنگ این دو خط لوله انتقال گاز خلیج فارس، بعنوان بزرگ‌ترین ذخیره گازی جهان، به اروپاست. کسانی که جنگ سوریه را از منظر منافع ملی ایران درک نمی‌کنند به این دو نقشه دقت کنند.

تکمله بحث:
یکی از دوستان محترم در پیام خصوصی درباره بحث جدید نوشته‌اند: «حیف است که نبردی با این پشتوانه محکم عقیدتی و بار حمایت از مقاومت در حد نبرد گاز و نفت تحقیر شود.»
پاسخ من: باید عرض کنم که بحث تحولات منطقه و جنگ داخلی سوریه از زوایای مختلف بررسی شده و عنوان این بحث جدید (جنگ گاز در لوانت) بدان معنا نیست که ما «گاز» را تنها عامل می‌شناسیم. این بحث صرفاً با این هدف راه افتاد که جایگاه انگیزه‌های اقتصادی در تحرکات چهار ساله اخیر سعودی و قطر و ترکیه در سوریه روشن شود و نیز توضیحی باشد بر مواضع مرموز نتانیاهو در قبال حضور روسیه و نیز اصرار روسیه بر تجدید پیوندهای تاریخی‌اش با مصر. 
بحث از زاویه «جنگ انرژی» مسائل دیگری را هم می‌تواند توضیح دهد و ابعادی دیگر را نیز روشن کند مانند نقش کمپانی جنی انرژی لرد روچیلد- دیک چنی- مُرداک در جولان و پیوند آن با نتانیاهو را و نیز نقش کمپانی جنل انرژی ناتانیل روچیلد (پسر لرد روچیلد) و شرکا را در کردستان عراق. 
بعلاوه، مطرح کردن بحث از این منظر برای ایرانیانی که منافع ملی ایران را در جنگ داخلی سوریه نمی‌توانند درک کنند به بهترین شکل منافع ملی درازمدت ایران را روشن می‌کند. 
بهر روی، بررسی نقش خط لوله گاز خلیج فارس به اروپا فقط یک عامل است ولی البته عامل خیلی مهمی است برای شناخت تحولات منطقه.
منبع:P.Fbook-Dr.SHahbazi
۹۴/۰۸/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمدحسن محب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی